19/10/2019

Dinsdag 15 oktober was de Lions Club Houten te gast bij het NTI.

De president van de Lions Club Houten, Erik Steenwelle, en tevens directeur NTI Zakelijk ontving de Lions ten kantore van het NTI aan het Schuttersveld  in Leiden. Na een borrel met lekkere versnaperingen nam hij de Lions mee in een presentatie over het NTI. NTI is in de Tweede Wereldoorlog opgericht door Bram van Leeuwen. NTI is een afkorting van de naam Nederlands Talen Instituut. Op zijn zolderkamer schreef hij zelf de cursus Engels waar op dat moment veel vraag naar was. Om toestemming van de Duitsers te krijgen voor het starten van zijn bedrijf, werd hij gedwongen ook een cursus Duits aan te gaan bieden. Inmiddels is NTI met ruim 850 opleidingen, van korte cursus tot volledige Masteropleiding, uitgegroeid tot een toonaangevende onderwijsinstelling.

Sinds 2014 is NTI onderdeel van de NCOI Holding BV. NTI is een onderdeel van de NCOI House of Brands en bepaalt binnen de NCOI grotendeels zelfstandig haar koers. NTI Zakelijk richt zich op de scholingsbehoefte binnen bedrijven. Dit zijn naast algemeen beschikbare opleidingen en maatwerk ook incompany opleidingen. Met de geboden concepten kunnen bedrijven het personeel binden door een opleiding en blijven investeren in duurzame inzetbaarheid van het personeel. Naat bedrijven zijn er ook mogelijkheden voor scholen. Met de Talent Academy is het mogelijk om HBO modules voor de bovenbouw van middelbare scholen aan te bieden. Hiermee krijgen studenten uit de bovenbouw met proeflessen in een periode van zes weken inzicht in de inhoud voor mogelijke vervolgopleidingen.

Andere highligts uit de presentatie was de nadruk op behapbare brokken informatie voor de student van NTI. Informatie is kort en krachtig en wordt helder en duidelijk verwoord of in beeld gebracht.  Er wordt gebruik gemaakt van bestaande literatuur, zodat het later "ook nog mooi op de boekenplank staat". NTI heeft 40.000 studenten en van alle studenten die examen doen haalt 75% het examen. Met het connected leerconcept wordt onder de vlag van NCOI ook gekeken naar mogelijkheden in het buitenland.

Na de presentatie werd de groep in twee delen rond geleid door het gebouw. Opvallend was dat er ook veel sport en fitness instructeurs cursussen worden aangeboden. De ergonomische pilates ballen werden door een aantal Lions flink in beweging gezet, hetgeen tot enige hilariteit leidde.

Na de geslaagde rondleiding ging het gezelschap door naar Grandcafé van Buuren waar een uitstekend diner werd genuttigd. Inmiddels was het al laat geworden en werd er nog een run op de trein gedaan, waarbij een enkeling de trein net nog haalde terwijl anderen deze net misten en een half uur later pas de terugreis konden aanvangen. Al met al een zeer geslaagde avond, mede dankzij de programma commissie van de Lions Club Houten.