25/01/2024

Vanuit een werkgroep van Lionsclub Houten zijn in de afgelopen jaren twee monumenten gerealiseerd, namelijk een bij de Goyerbrug voor de bemanning van het neergestorte Short-Stirling vliegtuig, en een herdenkingsplaquette voor de omgebrachte Joodse onderduikers van Neereind 9 en hun onderdakgevers.

Deze werkgroep heeft het initiatief genomen om een fiets- en wandelroute langs de verschillende locaties te ontwikkelen met herinneringen aan de WO ll. Dit wordt gedaan in samenwerking met leden van de 4 en 5 MEI comités van Houten en Schalkwijk.
Zoals een lid van de werkgroep het zelf verwoord: `Oorlog is van alle jaren en de verschrikkingen zijn altijd weer niet te overzien. Toch leven we daar makkelijk  ‘overheen’. Dromen van een mooie toekomst is toch aantrekkelijker dan om de verschrikkingen uit het verleden te herinneren? Om die mooie dromen ook te kunnen leven is vrede wel vereist. Die vrede moeten we actief bewaken. Ieder bordje van de route is daartoe een impliciete oproep. En daarom willen we de lokale oorlog WO II dicht bij die lezers brengen, in het moment dat  hij/zij fietsend of wandelend van deze mooie omgeving geniet.`

De start van de fondsenwerving begint bij de Slag om Houten. Via dit kanaal en andere kanalen zal de werkgroep "Houten Freedom Trail" de komende tijd meer van zich laten horen!