Slag om Houten brengt 5000 Euro op

Op zaterdag 15 april vond de derde editie van het Urban golf toernooi “de Slag om Houten” plaats. Met een record aantal van 60 deelnemers werd er in de ochtend en in de middag een 9 holes parcours afgewerkt op de Vijfwal in Houten. Het evenement bracht dankzij deelnemers en sponsors ruim
€ 5.000 op waarmee de organiserende Lionsclub Houten weer allerlei goede doelen in en om Houten kan steunen

Lionsclub president Thijs van Wees tijdens zijn welkomstwoord voorafgaand aan de Slag om Houten: “Vanuit haar Stichting gaf de Lionsclub Houten sinds 1989 al ruim € 300.000 uit aan goede doelen, steeds door dit soort acties bijeen gebracht.”

Martin van Steijnen namens de organiserende commissie: “We wilden de toegang tot de Slag dit jaar laagdrempeliger maken. Urban golf op de Vijfwal is er voor iedereen. Daarom hebben we het inschrijfgeld fors verlaagd en dat zie je terug in het grotere aantal deelnemers. Tegelijkertijd waren er ook genoeg geoefende golfers wat een mooie mix opleverde van mensen in volledige golf outfit tot deelnemers die met een geleende ijzer 7 het hele parcours afwerkten. Zo had iedereen plezier en was het voor iedereen een topdag.”

De prijsuitreiking was een feestje, dat werd opgeluisterd door de  aanwezigheid van wethouder Ria Frowijn van Sport, Onderwijs en Cultuur. Zij mocht de Rietplasbokaal uitreiken. Alle deelnemers mochten namelijk na de 9 holes, die natuurlijk met soft balls werden gespeeld, een poging doen om een echte golfbal zo dicht mogelijk bij een drijvende boei te slaan die zo’n 80 meter ver in de Rietplas lag. Als altijd een spectaculair onderdeel, waarbij er een boot van de Reddingsbrigade Houten aanwezig was om alle drijvende ballen weer op te vissen. Het viel nog niet mee om hierin goed resultaat te boeken, omdat de deelnemers met een stevige tegenwind te maken hadden. De besten kwamen tot op 1 meter afstand en toen was Jolanda Kieboom aan de beurt. Haar eerste bal was direct goed.  Met een luide “pok” raakte ze de zijkant van de boei, waarmee zij overduidelijk winnares van de Rietplas bokaal werd. Een daverend applaus bij het betreden van OBS Ridderspoor, waar de Slag om Houten dit jaar te gast was, was haar deel.

Van Steijnen: “Het mooie van dit evenement is de combinatie van sportiviteit en gemoedelijkheid. Als je meedoet wil je graag winnen, maar je moet net zo goed accepteren dat er een hond met je bal vandoor kan gaan. Net als dat kleine meisje wat heel lief de bal kwam terugbrengen aan één van de spelers. Hier meneer, heeft u uw bal terug! Dat is toch briljant?”

Van Steijnen weet zeker dat de Lions in 2024 een nieuwe editie van de Slag om Houten zullen organiseren. “Dit evenement staat als een huis. We hebben hier hard aan gewerkt en zijn er trots op. Daar gaan we volgend jaar weer met veel plezier mee verder.”